Hur ska detta gå!?

Aaahhh, vad har jag gett mig in på?!
Pust, nu är jag rätt uppstressad för hur det ska gå. jag var precis på en föreläsning i Training and Development. Okej, vad betyder det? Uppenbarligen vet jag inte ens vad en Trainee gör och nu ska jag känna någon som jobbar på ett företag där jag kan få accsess till massor av information om företaget, sen ska jag hitta en trainee på det företaget, göra ett program till den personen som den ska testa och sedan utvärdera och ge tillbaka till mig.
 
Problem nr 1. Jag känner ingen här.
Problem nr 2. Vem vill göra det här?
Problem nr 3. Jag fattar inte ens vad jag ska göra!!

Som tur är så kan vi internationella studenter använda oss av något företag hemma där vi kommer ifrån, eftersom vi inte känner någon här. MEN, då det är skoltid här, är det inte det i Sverige. Så mina kära svenska nära vänner/familj. Är det någon vänlig själ som kan tänka sig att hjälpa till? :)
Jag ska ta reda på mer information, jag lovar, jag är bara uppstressad så här direkt efter lektionen, eftersom jag inte tyckte jag förstod så mycket, eller har gjort något sånt här förut.
 
Min första föreläsning idag var Health Promotion needs assessment and planning. Det var en tutoiol, vilket betyder att alla ska delta, vi fick berätta lite om oss själva och bilda grupper till kommande arbete.
Innan vi bildade grupper så fick vi en uppgift att svara på en massa frågor om oss själva, hur vi är i grupp, arbetar och så vidare. Sedan kunde man utifrån svaren samla olika poäng som sedan visade vad ens personlighet är i grupp. Jag gillar verkligen dessa övningar. Jag blev en implementer och en Shaper. Det innebär att jag är självdiplicinerad, är hårt arbetande och organiserad, samt effektiv och utåtriktad. Något åt det hållet, direkt översatt :) Mina brister är brist på flexibilitet, inte öppen för andras ideer, har en benägenhet att provocera, bli irriterad och otålig.
Jag måste säga att det stämmer ganska bra, i alla fall ur mina ögon. Vad säger ni?
De pratade även om Photovoice, vilket är ganska häftigt och kraftfullt att använda för att få människor att förstå och se problem som finns i samhället. Det går ut på att folk fotar det som är hälsa samt ohälsa för dem i deras kommun och ger tillbaka bilderna till den ansvariga personen.
Foto är ett sätt att förmedla ett budskap och information på ett språk alla förstår.
 
När jag kollade mitt konto på Westpack hade mina pengar kommit in, HURRA! För vi ska åka till Sunshine plaza på lördag, så då är det bra att ha lite cash :) Vi ska kolla efter lite köksgrejer eftersom att det inte finns något här i lägenheten. Sen ska jag hitta ett par flippflopp to keep och som inte ger mig skavsår. Är så otroligt trött på mina skavsår nu, det lika stora som innan, öppna och blöder bara. Idag ska jag gå till Woolworts och köpa compeed och plåster.
 
Jag har bestämt mig för att köpa kurslitteraturböckerna, jag kommer inte klara mig utan dem, punkt!
 
 
 
Plugga Plugga Plugga!
jag har verkligen inget emot att plugga, det är ju därför jag är här. Men det är rätt frustrerande att inte förstå! Jag känner alltid så här när jag börjar en ny kurs, då förstår jag aldrig vad jag ska göra. Men det brukar ju lösa sig till slut, så vi får hoppas att det gör det nu med :)
 
Den där planeringen jag pratade om att göra skulle sitta fint nu, fast färdig och klar! :)
 
Jag och Elisse upptäckte att det var en massa fläckar på våran soffa, så vi sa det till receptionen, och det visade sig vara mögel, usch! Det är tydligen väldigt vanligt här eftersom att det är så hög luftfuktighet så torkar inte tyget och möglar. Så nu har vaktmästaren varit här och haft medel på dem, och nu ska de bara torka!


 
 Så länge jag inte dricker alkohol, äter hälsosam mat och tränar så mår jag väldigt bra. Det är otroligt vad dessa faktorer har stor påverkan på mig och mitt psyke.
 
 
 

Imorse fick jag prata med min sötnos Tobias på skype, det var himla roligt, jag saknar dig puppen!
 
 
Checklista Torsdag:
1. Gå till affären och köpa compeed
2. Gå ut och spring
3. Läs första kapitlet ur Training boken
4. Laga mat
 
Puss och Kram skumbanan!
Linda :

Förstår att det känns förvirrande, det gör ju alltid det med nytt, jag var nog minst lika förvirrad när jag började plugga och då var det på svenska så du kommer klara det fin fint! Andas och gör det du kan för tillfället så löser det sig garanterat! Du är jätte duktig Emma! Puss och kramar

Cicci:

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Du kommer fixa det! Det gör du ju alltid. När du får veta mer om traineegrejen kan du kanske återkomma. Jag kanske kan hjälpa dig. Vi har i alla fall förut haft ett traineeprogram här, om det är den sortens trainee de är ute efter. Försök hålla på diciplinen och kämpa på. Det kommer gå fint.

Svar: Tack Cicci, vad gullig du är! Känns skönt att höra det :)
Emma Forsell

Kommentera inlägget här: